Direktlänk till inlägg 17 oktober 2009

Hunderbar dag

Av Förtrollad matte - 17 oktober 2009 21:10

Dagens blogg kommer att handla om klubbens KM i bruks.
Resultatmässigt(poäng) ingen större hit men utvecklingsmässigt ett SUPERDUPER LYFT!!!!!

En verklig underbar dagKyss och jag hoppas jag kan suga på känslan som fanns idag länge...och ta fram den vid behov och bara ....fyllas av den. ja,ja nog om känslodravlet *skratt* och till dagen - eller rättare sagt gårdagen för det var då jag kom på , att jag kanske borde titta genom vilka moment och regler som gäller på KM:et.
(Det var inte jag som skrev upp trolla och mig på anmälningslistan utan någon elak person som själv höll sig undan) Jag insåg ganska så snart att vi hade en hel del luckor i vår utbildning. Men tävlingen var ju en möjlighet att se lite hur en brukstävling går till och en övning för Skämsblyga mig inför riktig domare, tl och publik..

Redan när jag vaknade kändes det. Tänk, inget pirr i magen! Lite nyfikenhet och lugn förväntan var allt som rörde sig därinne, YEAY!!!!

Samling vid 9 och när det var min tur att dra startnr. så kunde det bli antingen nr 1 eller 6 och redan där så hade jag turen på min sida och fick nr. 6 Skrattande Alltid härligt att se hur det skall gå till innan man kommer till start.
Fortfarande inget pirr :)

Alla gick samma typ av spår- apellspår som legat 40min, icke förarlagt, 4föremål+slut.
Det blåste en hel del och jag var lite spänd på hur hon skulle bete sig i spåret, kryssa,flaxa och fara iväg?
Men inte nervös så där jobbigt utan bara lite undrande...
Vi fixade oss i ordning och jag har en aningens kort lina och hade tänkt att göra en stoppknut på den men glömde av det naturligtsvis *suck*
En våt lina som iskalla händer krampaktigt försöker få tag om medans en målmedveten Trolla forcerar fram i spåret...*skratt* det slutar med en tappad hund och en kom hit ropning, en trolla som suckar över hennes klumpiga matte men duktig som hon är så tog hon spåret igen. Hon skötte sig jätte fint och jag borde naturligtsvis litat på henne när hon drog sig vänster från spårstart och inte lyssnat så förjordat mycket på den som gav mig spåret. Rakt ut ditåt- jo jag tackar. man kan ju säga att vi gick på parallella spår åtminstone tills hon hittade 1:a pinnen
Då blev även matten helt övertygad om att det var Trolla som hade näsan. Hon gick fint resten av spåret men hade lite för bråttom och glömde kvar några pinnar. Men 2 + slutet kom imål iaf. och spåret var godkänt. Cool
Vid slutapporten kostade jag oss lite poäng då hon tydligen markerade den utan att ta upp den, men jag vill ju att hon plockar upp pinnarna så vi väntade kvar där ett tag innan hon besämde sig för att -Jahaaa matte vill ha den stooora pinnen oxå.  Duktig voffa.

Sedan till klubben och budföring. Trolla har ju prövat budföring med kända personer på ganska korta avstånd med godispepp tidigare så det skulle bli spännande hur hon reagerade på Kjell med keps och utan godis och 75m som det var nu. Hon har ju haft lite svårt med främmande och stanna hos dem... hur skulle det gå?
Hon nollade momentet men i min bok fick hon högsta betyget!! Varför?? Jo det ska jag berätta:
Sätter henne och hon har fokus på K långt där borta och jag mitt dummenöt tittar på henne och säger -Marsch!
Hon springer ut ca. 10m och vänder tebax och frågar-Va, vad sa du? Vi gör om det igen så jag hör rätt denna gång.
hon sätter sig själv i utgångsposition -jag kommenderar henne och hon springer i 110 knyck fram till K sätter sig i position och kikar på honom( -hörru,klappa mig nån gång då!!!!!) K klappar och kommenderar och hon far i lika många knyck tebax till mig och sätter sig urtjusigt. Hon var värd guldpoäng vill jag lova!!

Sedan var det platsliggningen, det har ju varit lite oroligt det sista igen efter w-attacken men skam den som ger sig... men hon blev nog lite disträ när vi kopplat loss för då skulle hon gå iväg?? Eller om det var nåt prov från henne men tji fick hon. Men pga det så blev det tyvärr ingen full pott men hon låg alla de långa 3 minutrarna lugnt och fint.
En till guldstjärna :)

Sen fick hon vila en stund medans de andra hundarna gick lydnaden. Det var ju blandat apell-elit. För en som inte vet så mycket om bruks så var det riktigt spännande att kika på de andra.
Lagomt när nr.5 gick in hämtade jag Trollboll och hon var på ett verkligt gott humör idag. Fokus och glad(det är hon väl alltid) men liksom med på grejerna...

Vår tur då... in på plan..fortfarande inga fjärilar- underbart!!!
*Linförigheten kändes bra, den var låååååång men hon kändes med och alert hela vägen. Hon flöt ut vid ett tillfälle och vp någonstans 8,5 blev betyget.  Men känslan var  en guldstjärnaKyss
*Framför gåendet- ja det har vi inte så en 0:a Inte ens drag i koppel gick att frambringa *asg*
*Läggande är ett sånt där moment antingen en 10a eller 0a så men för dagen en 6,5 dk +sent ner Inte mycket att säga om det.
*Inkallning 9a Studs i matte
*Apport- Jahaaa man ska kasta apporten?? Fick en förkylningsgroda i halsen och hamnade i falsett Trolla trodde inte sina öron så jag fick rensa halsen och ge nytt kommando sen höll hon den slarvigt?! Kan det ha någon betydelse?? Hon höll i den hela vägen utan tugg även om den slängde lite..En 7a iaf.
Hopp över hinder....återigen sånt vi inte tränat på... hoppa ut gick ju bra men sittandet blev nästan i jämnhöjd med hindret så återhoppet blev det liksom inte något med. Hm...undras vad som hänt om jag skickat henne bakåt med ett ut kommando och sedan hopp?? Hade hon nollat då oxå eller bara blivit avdrag för dk. Hm...en 0a var det ju nu iaf. Men hon var bra söt *skratt*

Ja klubben fick en ny klubbmästare och det var inte Trolla och jag - KONSTIGT *ASGARV*

Nä men dagen innebar jättemycket positivt för oss, och även om man inte kan uttrycka det i ord så hoppas jag att jag kan återfinna känslan om jag läser det här igen nån gång. Det gav en mer-känsla...

 
 
Myran & Matte

Myran & Matte

18 oktober 2009 13:10

Ett stort grattis till dig Cam som ställde upp på KM brukset med HELT RÄTT inställning. Nu börjar det likna nåt! Jag blir så stolt över dig, bara så du vet...

http://www.myrancardigan.se

 
Ingen bild

Jeanette & Flocken

18 oktober 2009 18:47

guuuuud vad ni är bra!!!!!!!!!..GRATTIS!!!!...ni skall vara stolta :D...masssa kramar till er båda =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Förtrollad matte - 16 juni 2011 20:11

Jag har flyttat till http://ärteplättens.hemsida24.se  Varmt Välkomna :) ...

Av Förtrollad matte - 2 maj 2011 07:42


Öh, det har visst varit lite öde här ett tag men nu så kanske blogglustan kommer igång igen. En hel del händer och MYCKET planeras i snar framtid.   Vi har tex. varit på ett underbart kennelläger kika gärna in på Annelie-Lojocas sida eller varför...

Av Förtrollad matte - 21 mars 2011 15:42


 

Av Förtrollad matte - 5 januari 2011 18:51


Vad är det för en dag? Vad är det för en dag? Är det en vanlig dag? Nä det är Ärtans födelsedag   Lilla gullefjunet blir 10 år idag   och som alltid när det är kallt så fryser öronen..   ...

Av Förtrollad matte - 4 januari 2011 14:44

Hade en jobbig natt nyligen och låg och funderade över året som gått.Phu, fy fasiken så skönt att det är över och jag välkomnar 2011 med öppna armar. Hela förra året stod för oro och skador och sjukdomar.Januari startade med en viss nyfikenhet i...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards