Alla inlägg under maj 2008

Av Förtrollad matte - 24 maj 2008 18:15


Så har man varit iväg och fått lite andlig spis så man står sig ett tag ;)
Barnens kusin skulle genmlida pinan i att stå längst fram i kyrkan och stoltsera med att kunna hela trosbekännelsen utantill.

Tur att konfirmationsgudtjänsterna ändrats sedan den dågen då man själv konfirmerades. Inga steltbenta förhörsliknande rabblingar här inte utan ett gäng med härliga tonåringar som spelade pjäser och bjöd på sig själva.

I högen av ungdomar så var det en speciellt som utmärkte sig, en ung kille som helt spontant börjat sjunga på genrepet och som de behöll även under gudtjänsten. Han sjöng så det knottrade sig på armarna. Vilken modig grabb, hoppas han kan behålla den förmågan.

Kusinen skötte sig exemplariskt och efterarrangemanget var jätte trevligt med alldeles för god mat och mycket trevlig samvaro.

Så nu är det gott att knäppa upp knappen och byta om till mysisar och gå en runda med voffsen...

Av Förtrollad matte - 23 maj 2008 22:54

Ja, jag säger bara det....tänk om man kunde förstå dem..

När man inte kan åka och handla kläder så skriks det om att de minsann inte har några kläder o de stackars paltorna de har är helt ute. Det är sååå synd om dem. När man sedan erbjuder dem skjuts och handling(alltså stooora plånboken var med) nä, då passar det inte. Då ska de umgås med någon vän de redan har tillbringat större dagen med.
De klagar på att de inte har kläder och när de får jättesnygga som sitter super så låter det så här: - Fyyyy (i falsett) så här kan man ju inte se ut . E´du inte klok, det ser ju nte klokt ut, du fattar ju nada..osv.osv.
Suck och pust säger jag bara...det är inte lätt att vara mamma.

Av Förtrollad matte - 21 maj 2008 12:52

Det är mycket som är jobbigt och tungt just nu så då blir man så glad och positivt peppad av en sån här grej som jag fick av  Aneth idag (tack!)      http://www.utbildning-co.se/sv/peppa/peppa.asp 

Av Förtrollad matte - 18 maj 2008 09:58

Inför sista loppet så fick vi en kommentar från inroparen- Din hund är så duktig :) Detta precis innan start. Vet inte om det hade någon inverkan men det känns förbaskat gott så här i efterkant :)

Jag satte om henne i starten så vi fick fokuset där det skulle vara. Sen var det att hålla i henne i båda öronen hela vägen, lite vingligt ibland men fokus,fokus,öron och mera öron. Hon rann över kontaktfälten och slingrade sig genom slalomet och matte hade kollat av banan riktigt denna gång så hon gick inte fel som med Ärten. Utan nu togs  gungan och muren i rätt ordning sedan var det bara 4 hinder kvar hamnade lite galet inför det 3:e sista hindret men lyckades att reda ut det. Då var det bara en tunnel och ett hopp kvar. Det var nu jag fick vrida till riktigt i öronen på henne och mig med för den delen, in med henne i tunneln och över det sista hoppet.

YES....YES...YES!! Vi nollade och fick vår första agility pinne i 2:an. SÅ GOTT!!  Gott var oxå att Jeanette kunde börja andas igen så vi slapp att ge henne livräddning ;)

Min bästa lilla Virr :)

Av Förtrollad matte - 15 maj 2008 23:40

Ikväll hände det som man bävar för...
Tösen var ute och promenerade på en stilla kvällspromenad med sin favorit Elvira.
De gick den lilla grusvägen fram i ett lugnt försommarskvälls tempo, lyssnandes på fågelkvitter. Då det helt utan förvarning dyker upp en svart tysk jaktterrier.

Den funderade inte en millisekund på vad den skulle göra utan flög rätt på viran.
Matten kom ut och försökte få väck den vilt huggande och ruskande terriern, den satt liksom fast och jag kan bara ana tösen skräck. Efter en stunds tumult så kom de isär. En evighet enligt tösen.

Som tur var så blev det inga större kroppsliga skador. Det hade inte gått hål någonstans men lilla virr hade ett par rejäla svullnader över rygg/sidan och är rejält öm. Sedan hur man mår i själen efter att bli helt oprovocerat påflugen på det viset kan man ju bara ana sig till.

Det var två små ledsna tjejer som kom hem efter den prommisen.

Fy hundan! Håll i era hundar som bara attackerar helt oprovocerat!

Av Förtrollad matte - 11 maj 2008 08:38

Upp tidigt i ottan som man brukar när det handlar om hundar, men den stora skillnaden idag var att mina små voffs fick stanna hemma.
Åkte ut till Partilles tävling där Michaela skulle göra sitt praktiska prov för att kunna titulera sig tävlingsledare. Jeanette skulle iträda domarrollen och jag kan tycka från ringside att hon gjorde ett alldeles utmärkt jobb. Tror de flesta deltagarna tyckte att banorna var roliga.

Jeanette och jag blev behandlade som kungar, eget tält med en kylväska som innehöll sååååå mycket smaskigt. Goda mackor och en supergod lunch.
Så lyxigt det var, hade fundering på att inte godkänna M så jag fick komma tillbaka och uppleva allt igen ;) Näe, skämtade bara.

M var så duktig och fixade allt galant. Det märktes att de hade en samkörd organisation bakom sig. Tävlingen flöt på helt enligt tidschemat.
Trots datahaveri. Duktigt jobbat :) Så det var ett rent nöje att skriva under papprerna så hon kan få sin nya titel :)

Lika härligt var det när mannen rullade in på parkeringen, de var hemma igen- helskinnade :)

Av Förtrollad matte - 10 maj 2008 11:04


Är det något jag avskyr så är det inskränkta,stelbenta klimakteriekossor öh, personer som inte kan se annat än till dem själva.
Man måste våga öppna ögonen och se sig omkring, se hur saker och ting ter sig ur någon annans synvinkel.
Allt för att sedan kunna komma fram till en lösning som passar alla parter.
Man kan inte bara se till sig själv hela tiden, eller?

Detta är ju något man uppfostrar barnen till redan från att de är pyttsmå, så vad är det som händer när tanterna är runt 45-65(märkväl 45 inte 38)?

Vad är det som ger dem rätt till att bete sig som om de ägde världen? Att man helt plötsligt slutar att ta hänsyn till andra runt omkring.Vad är det som händer som gör att allt ska passa dem och deras åsikter? Att de har rätt till att vräka ur sig vad som helst?

Jag vet att jag borde visa dem hänsyn och respektera dem i denna så tydligt svåra period i livet. Men jag vill/tänker inte bli en sådan inskränkt gnölkärring så jag kommer att fortsätta diskutera och kompromissa mig fram till lösningar även om det faktiskt innebär att jag inte alltid får som jag vill.



 

Av Förtrollad matte - 9 maj 2008 08:36

Vilken tur att sommaren kommit precis lagom tills det var dags för årets helg för M med en massa sånt här.....
Flyg lugnt lilla plutten:)

Uppdaterat: En lycklig kille ringde och berättade för sin höjdrädda fru..-Älskling, idag kurvade jag termik med motorn på. Var uppe på över 1000m höjd. Skönt att han är på fast mark igen. Vad skönt det blir när han är hemma igen :)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards