Alla inlägg under juli 2009

Av Förtrollad matte - 26 juli 2009 20:32

Medicin är bra, speciellt om den är naturlig, oskadlig och så gudomligt söt som min var. För det var nog väntan på att äntligen få träffa mamsens och pappsens nya kärlek som gjorde att jag mådde så mycket bättre och när de äntligen dök upp på gården, ja då försvann alla baciller med en gång!

Lilla Mi var en tuffing som var nyfiken på tillvaron och ville utforska sin omgivning. Syrran var en spännande typ och man kunde redan ana att Sessan kommer få en tuff period framför sig med en riktig odåga full med bus. Mi hälsade på alla jyckar och att hon var en tuff brud ja det visade hon när hon slog med tassarna mot trolla och bjäffade på henne...

Det bådar gott!!

Av Förtrollad matte - 23 juli 2009 12:15

Har ju tagit en liten paus från allt vad agility heter...och den höll i sig tills igår för vem kan motstå när Christina messar och undrar om en träningsdate mitt på blanka dan?

Packade in dogsen och skinkburken och gav mig iväg. Mötte upp Christina,Jessica och Elin och Sofia och alla jyckar.
Det plockades fram några bra stationer där vi fick öva oss i .. TA RÄTT TUNNELHÅL för järnspikar!! (gissa vem?) och snabbare i slalom och yes, vilken fart hon hade lilla pärten. Elvira fick öva sig i att ta hinder öht. ville mest springa förbi men hon satt fint i starten lilla pussgurkan <3

Väl hemma så fortsatte saftkokeriet och så hade jag ju ett svagt ögonblick lovat att köra mannen och pappsen till surströmmingskalas..vilket jag oxå gjorde och det var nog det som utlöste mina problem,eller nåt.

Det började svida i halsen och smärtade sådär febrigt i kroppen...urk..hyrde en film till tjejerna och mig ,bäddade ner mig i soffan med alvedon och popcorn..tittade på Will Smiths Seven Pounds en film som inte passade mig i mitt tillstånd tog lång tid innan jag förstod något öht. men på slutet så snyftade vi(dottern och jag) ikapp.

Sedan när jag bara ville sova så var det dags att vara chaufför igen och stöttepelare *fniss* de hade haft kul och tyckte det var såååå gott och det baaara måååååste vi göööra om.

Själv så var jag nöjd med att få krypa ner och domna bort i feber ruset.
Kraxkrax på er eller det kanske är oink,oink !

Av Förtrollad matte - 21 juli 2009 11:29

...att återhämta sig från den kraftansträngning som varit men finns det bättre sätt än att gå i skogen och njuta?
Att det blir trevligt resultat är ju bara plus...

fick åkt en sväng till gamla mormor och lämnat några färska oxå..tror hon blev lite glad.


Sedan att plocka vinbär och koka saft... mmmmmm. Det är mys att sitta och plocka brevid ligger doggsen och smakar på ett och annat vinbär som trillat ner om det är gott? Ja det är den stora frågan.


Lite gott är det oxå att knipa av ett smultron och stoppa i mun(tur att systerdotter blivit så inpräntad at de ska vara röda så hon inte ens vågade prova)

Kram på er!

Av Förtrollad matte - 20 juli 2009 11:17

Nu har di stora blivit ännu större och fått fina grejer som man kan behöva när man blir stur!
GRATTIS BECCAFISEN PÅ DIN 17ÅRS DAG (13/7) OCH GRATTIS TIMPAN PÅ DIN STORA DAG NÄR DU BLEV 19ÅR (20/7)
HIPPHIPPHURRA!

Av Förtrollad matte - 20 juli 2009 10:12

Har skrivit tidigare att tidigare år så hade vi 300 starter på vårat Semesterhopp och iår så har vi sprängt alla barriärer med anmälningar till 1000starter!
Magsåret har leget och pyrt i maggropen...
Fick leta fler domare då även deras begränsning nåddes med råge. Extra domare till klass 1 gick bra (trist bara att du missade på sovmorgonen Ola som jag lovat dig)Men i klass 2...där var det lugn i h-e att hitta någon. Alla (!)var upptagna, hade en lååång lista till slut så hittade jag en ängel- Jörgen S hoppade in och hjälpte oss. TACK!!

Nästa orosmoln, dataprogrammet. Ett år är en låång tid men som alltid så rinner bara tiden iväg och inte hade vi fått löst föregående års problem. Så iår blev det att lägga in ekipagen 2ggr. Urk! Ja sedan var det ju den lilla detaljen att vi bara hade en dator och skrivare. Men snäll som man är så offrade jag min dator(som inte ens di stora barnen får röra)åkte och köpte en skrivare då min gamla hade pajat. Visserligen så är det alltid bra med en skrivare men det låg inte i mina planer just nu eg.

Funkisar då då? Skulle vi ha en bana och egna funkisar så skulle klass 1 hålla på 7-22 kändes inte som ett alternativ så.. ragga lite på egna klubben andra klubbar osv. Det blev kanon...någon/ra tomma fixarstolar på lördagen men det skulle nog lösa sig. Ooops hinder då? Blev lovad att låna in några hinder så en kråka i kanten på det oxå.

Köket lämnade jag med varm hand till Katarina och Cecilia. Våra mathjältar.

Fredagen åkte vi upp med husbilen och boade till oss. Fick ordnat med listor och förberett inför morgondagen. Åke världens bästa banchef fixade med banorna med alla goa funkisar som kom och hjälpte till att iordningställa det som gick att ordna. Tom. åkte och lånade in extra hinder sent på fredagskvällen..när paniken kom när det uppdagades att en del inte höll måttet.
Det märks att vi börjar få lite rutin, att vi vet vad som behövs osv. men något jag inte hade behövt, var att tappa bort mina nycklar som jag gjorde...man ligger en aaaaaning för högt i stress när man inte minns att man lånade ut dem. Tack Lisbeth du räddade kvällen när du äntligen ringde och sa att du hade dem.
Kom i säng alldeles för sent och i huvudet malde morgondagen... men alla startkort var  utskrivna så skulle datan paja så hade vi dem iaf. Bara det en lättnad.
Vid tretiden vaknade jag av att himlen hade öppnat sig och jag som alltid fått höra el och regn inte går ihop kunde inte somna om utan oroade mig resten av natten. Men någon hade hört våra böner och det blev ett perfekt agilityväder både lördag och söndag.
Tävlingen startade och allt flöt på. En minnesanteckning tills nästa år kolla batteriet i chipläsaren det kanske inte finns någon med brandvarnare som man kan sno batteriet ur (mannen undrade vad jag gjorde när jag kom in hysterisk och började dra ner brandvarnaren från taket...*fniss*)
Allt gick enligt tidsplanen och det var nöjda ansikten vart jag än såg.

Tävlingen var klar redan 16.30 men då startade bara andra passet....
Tack Åke och banbyggare(jag räknar inte upp er om jag skulle missa någon) som iordningställde allt på plan inför morgondagens klass2.
Inne så vill jag ge Jeanette ett extra tack för att du hjälpte mig att göra iordning inför morgondagen med listor uppflyttningar osv. Allt tog en massa tid allra helst med strulande kopiatorer och skrivare som tar time-out osv.
Men det var skönt när jag äntligen kunde ta en dusch vid 22tiden och ett glas vin.

Även denna natt så vräkte regnet ner och jag hade svårt att sova.. men morgonen kom och klass 2 med denvi fick tom. lite sol under dagen.
Vart lite strul på morgonen då de vi lagt in inte kommit med iaf. men det gick ju att lösa i alla fall utom ett, men som tur är så är det den handskrivna listan som gäller och att det blev en disk(otur för tjejen).
Även denna dag höll tidschemat och vi blev klara efter en dubblerad klass 2 vid halv två. Kändes verkligen kanon
Tack för den fina presenten till mina jycks :) De uppskattade den verkligen.

På tal om de, hundarna alltså så skulle de små springa med barnen men Beccafisen hade en sådan träningsvärk efter att rättat till platta tunneln ca.4-500ggr på lördagen så hon kunde inte gå och mandisen var för trött. Då tänkte den smarta C att Christina med Freja skulle få springa med di små...sagt och gjort men när C skulle hämta Ärt så kunde hon inte få henne med sig....*hahaha* Ärtan tänkte väl- ha, är hon inte klok, jag ligger hellre här och myser under täcket.... så di små fick en vilohelg. Trolla däremot fick springa med Katarina och ag.1 gick riktigt fint 10f. men en kanontid. Hopp2orna var de väl inte riktigt samspelta men hon hade kul iaf.(Trolla)kanske Katarina oxå vemvet? Hon hade det hektiskt Katarina iaf då hon även höll i prisutdelningarna (hoppas du orkar vara prisansvarig fler ggr)

Vi har fått så mycket beröm för denna tävling via listor,gästböcker,sms och mail och telefon osv. så det är inte utan att man blir stolt som en tupp över att få vara del av detta.
Jag vill tacka alla som på något sätt varit delaktig i allt som hänt och gjorts innan,under ,efter tävlingen. Ska man räkna upp med namn så är det så lätt att man missar någon.. men ett jättetack till alla!

När tävlingen var över så kom jag på att mat är bra och åt nog min första middag sedan fredagen... och däckade på sängen i väntan på duschen vid 6snåret vaknade vid 9 dagen efter...fortfarande oduschad och totalt slut.
Over and out!

Av Förtrollad matte - 19 juli 2009 23:20

Tryffelsvinet och kexens stora debut!
Katarina och jeanette hade redan åkt ner och platsat en plats för oss både f ör husbil och tält vid banan, tack för det tjejer.
Vi startade hemifrån mig vid 4tiden. resan ner gick fint och vi kom fram helskinnade.fick ordnat ed elen och boat till oss lite. Bort till tältet och fixa till hundarnas grejer. först ut var lagloppet. jag tyckte jag planerade så jäkla bra aå att hon skulle in i rätt tunnelöppning. Hon satt fint i starten och såg ut att ta min handling men helt plötsligt så gav hon mig fingret och bara kastade sig tvärtom in i fel tunnel...debuten blev en disk.
Det visade sig att värmen skulle hålla i sig även denna helgen med den stora skillnaden att det inte blåste n å g o n t i n g! jag klarar inte värme såbra..som tur var så var inte hundarna så påverkade av den även om jag använde kyldukar,dynor vattnade dem osv.
Det var många från klubben där och många som gjorde fina lopp.Det gick förvånansvärt bra att springa med alla tre hundarna.
ärtan gjorde många fina lopp men vi kan inte hjälpa att det finns så många som är snabbare. Elvira lyckas ibland att glimma till men behöver lite mer träning innan hon är tillbaka igen. På söndagen så skadade hon sig oxå, helt plötsligt var hon halt. :(

Men det hade inte blivit så mycket sömn under natten så jag satt och dåsade i värmen och lyckades nog att somna till, vaknade med ett ryck och upptäcker att banvandringen i ärtan och elviras klass håller på..ooops!
Det bästa var att ärtan nollar detta lopp(jaja tiden var inte riktigt på vår sida) men det kändes gott för mig att jag lyckas hålla ihop mig trots en sådan fadäs.

På kvällen blev det lite grillning och tjöt tillsammans med Christina,jessica, katarina och Jeanette och Marie och Frida.mys,mys.:)

Söndagen en ny dag,nya chanser som klubbisarna tar hem. Ja, christina och freja och katarina och Tundra iaf. Pinnar och fina rosetter..Grattis tjejer!
jeanette och Shiwa gör ett jättefint lopp och fick en sm-pinne med en 6.e plac. Gött mos!
Själv gjorde vi många "nästan" lopp och roligast var nog lagstarten där det vi verkligen gick in och satsade (på en omöjlig bana för trolla) där kan vi prata om skrik och panik handling men hjälp så kul vi hade ! Att det blev disk gör inte ett jota :)
Nu var det bara en vecka kvar till  vår tävling....

Av Förtrollad matte - 19 juli 2009 22:33

Vi åkte på semester en vecka i juni till den vackra kalkstens ön- Gotland.
Vis av tidigare år så åkte vi kvällen innan färjan  skulle lämna hamnen i Oskarshamn, det var ett lungt tempo i trafiken och vi tuffade på....stannade och kvällsfikade på en trevlig rastplats. Vi fortsatte några mil men snart så insåg vi att det var dags att stanna för natten. Morgonen därpå var vi fräscha som nyponroser när vi rullade på båten.

Det märktes att både barn och hundar var äldre och mer beresta, lugna och fina :)

Väl framme på Gotland så åkte vi till Hoburgsgubben på jakt efter de rätta vindarna men vi fick nöja oss med fika intill havet..
Viran och Troll var oxå sugna..
Senare på dagen så kom vi fram till Levide där vi skulle bo i dagarna två och tävla lite agility.

Ärtan blev så sugen på att äntligen få tävla lite igen :)
Tävlingarna höll på från tidiga morgonen
till sena kvällen men vi hade det mysigt, skönt när man kunde gå hem för att fylla på energidepån när det behövdes. Sedan hade jag stor hjälp av mina proffshandlers, vilken lyx att kunna ringa och säga- kan du komma ner med Viran uppvärmd och klar om en kvart och ta och gå av Ärt och låta henne få lite mys ett par timmar hennes nästa start är inte förrän om tidigast xxtimmar osv.

Vi hade oxå finbesök i vårt tält Krull med matte var oxå där och tävlade.
Kan inte säga att vi gjorde några kanonlopp som gav några riktiga resultat tror jag toppade med Ärtan på en 5:e el. möjligen en 6:e plats. Men jag är nöjd.
Även käresta maken blev nöjd då han äntligen fick chans att smaka "Gotlandsdricke" vilket han tyckte var väldigt spännande och gott, för min del räckte doften för att jag skulle avstå. URK!
Efter Levides tävlingar så blev det utflykt till norra Gotland och något naturreservat återigen på jakt efter dessa vindar och visst blåste det men hela tiden från fel håll. En natts fricamping och sedan den vackraste vyn på hela ön....

Vi rullade vidare och kikade på lite rauker och tog en god glass vid ett härligt kafe.

Sedan så var det dags för kneippbyn eller knäppebyn som något av barnen kalllade den. Krull matte mötte upp för det stora tältslaget!
har inte varit i tältbråk förut men nu....sicka j-a idioter det finns i vår herres hage.
Men vi fick oss lite goa skratt oxå, säger bara cyckelbyxortights, nagelfil och jag drabbas av fnissanfall.

Tävlingarna höll på att blåsa bort men det var iof. tur för det var varmt, riktigt varmt och utan blåsten så hade nog inte jag överlevt.
Resutatmässigt så var jag mest nöjd med sista dagens agilitylopp med Trolla ett hoppat kontaktfält och en 5:eplats med andra bästa tiden. Elvira och Ärtan har gjort bra lopp men som inte räckt ända fram. Annat var det för Marie som blev uppflyttad till agilityklass3 , tjo!! Supergrattis!

Vi passade på att njuta lite av de vackra solnedgångarna mmmm..bara mannen och moi :)


Lite trist var det att de lagt planeringen så att jag inte kunde köra sista loppet med Ärtan och om inte Magne varit en gentleman och bytt sitt startnr med mitt så hade jag missat även trollas lopp (tycker att de individuella loppen borde gå före lag då det handlar om båtavresa.. men det är min synpunkt de hade säkert någon bra tanke med det hela)

Summa sumarum var iaf. en härlig vecka på den bästa av öar.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards