Alla inlägg under februari 2009

Av Förtrollad matte - 26 februari 2009 15:09

Mmm sån är man ibland....idag är en sån dag. Doggsen har fått var sitt ben och ingen prommis öht. bara lite rastning på tomten. Men det är rätt skönt ingen av dem klagar. De ligger bara och mumsar vidare på sina ben och suckar när jag kommer med dammvippan eller vattenkannan och de är TVUNGNA att flytta på sig.
Får se om jag får ork till att ta en runda ikväll med dem eller om det bara blir en slappardag idag.

Av Förtrollad matte - 25 februari 2009 22:30

Iväg på träning, man ska inte träna när man inte mår bra...fick ett migränanfall igårkväll och jag har väl känt mig hyffsad under dagen men lagomt till kvällen och träningen så började det komma tillbaka. URK!

Träningen gick bra med lilla Ärt och hon satte stationerna på första försöket -duktiga lilla pärtan :) Sedan var det Trollas tur och jag var seg och otajmad och den ena stationen var alldeles för svår med en threadle i starten och hon hamnade i knäna på mig hela tiden. Ryckigt och hackigt blev det, så vi fick bryta ner det i mindre bitar och DÅ! funkade det ok. Sedan ingick även en passage på 3-4 hinder långt utanför lilla tunneln och det kändes bra- hon svarade på min arm och  höll sig där hon skulle och lyssnade bra när hon skulle komma in, jippie :)
I de resterande kombinationerna så funkade hon bra en del gjorde hon wow andra saker ....

Idag har även lilla pluppan blivit ännu större... äntligen har hon börjat löpa!
Hon tajmade det perfekt :D
Gött mos :)
Nu är det dags för duschen och sängen....zzzzzzzzzzz

Av Förtrollad matte - 22 februari 2009 22:07

Lördag morgon så var det då dags att möta upp E-M Wergård för hon skulle ju hjälpa våra hundar att hitta rätt hoppteknik. Vi möttes och inte vet jag hur hon gör men hon är ett sprudlande lyckopiller den människan ;)

Hennes lilla Ozz och min Troll fann varandra direkt och busade runt i manegen medans vi tog fram hindrena. Snart så fylldes ridhuset av förväntans fulla deltagare. Det var inte så lång stund /hund räknat men väldigt intressant att se(eller rättare sagt försöka se) de olika hoppteknikerna.
Trolla hoppar av V Ä L D I G T tidigt och där har vi något att jobba på :)
Men visst även hon kortade sitt avstamp något och vi vet nu vad vi har att jobba på.
Vid tolvsnåret så var det då dags för lite prommis med dogsen(Ozz och Trolla) och lite röj på åkern. Så härligt när två av samma skrot och korn kan rejsa loss på det sättet. De hade verkligen kul.

Sedan efter vi fyllt på med lite näring så var det då dags för det som jag bjöd in Eva-Marie för egentligen. Tävlingspsykologi/mental träning.

I somras så satt jag med Elvira och skulle in på en av hennes första klass tre banor och såg ett efter ett duktigt ekipage gå in och köra banan snabbt och felfritt. Jag kände bara hur allt rann av mig och jag ville verkligen inte tyckte att jag var usel och inte hade där att göra. Jag klev in på banan och man kan ju räkna ut hur det gick med lilltån. Då sprang jag på E-M och denna underbara person bara smittade av sig av sitt sprudel och vipps så var hon inbjuden till oss för det här behövde jag mer av och säkert fler med mig.

Klubbstugan var i det närmaste full och jag har antecknat och antecknat så pennan glödde under de tre timmar som föredraget höll på. Får ni en chans att gå och lyssna på henne så gör det. Ni kommer inte att ångra er :)

Jag tänker inte referera så mycket från föredraget men något jag ska fokusera på under året är:

Affirmationer och visualisering
Attityder
Vinnarkultur -GÔTT MOS!!
+mycket mycket mer

Söndagen innebar lite sovmorgon för mig (om man nu inte haft en dotter som inte kunde cykla i snön på GT rundan utan behövde bli körd)
Sedan var det lunchdags för E-M då hon drillat några av klubbens ekipage i ridhuset. Troll och Ozz fick busat lite till, lika goa idag med varandra.
Sedan var det dags för lite drillning av Troll och andra ekipage.
Det var en handling på ett annat sätt men Troll köpte det så jag ska allt försöka....*lovar*
Ska skaffa mig magiska händer och anfalla hindrerna kanske även införa lite nya kommandon så knäna får vara hela så se upp på banorna till sommaren för här kommer vi :)

Tack Eva-Marie för ditt pepp :D
För nu så(!) vill jag och jag vågar och jag kan !!




Kul

Av Förtrollad matte - 20 februari 2009 00:24

Har en härligt hundig helg framför mig :D

 Det är alltid trevligt att hitta på hundaktiviteter och ännu trevligare är det att lära sig något tillsammans med sin jycke.

Morgondagen startar med hoppteknik med E-M och senare på dagen ett föredrag i tävlingpsykologi/mental träning. -Spännande :D

På söndagen har vi planerat in en kurs i handling.

Jag gillar verkligen att gå på kurs :D

Av Förtrollad matte - 19 februari 2009 14:04

Trots att vi bor väldigt nära varandra så är det alldeles för sällan vi ses. Men idag kom systeryster med lilladotter A på besök för att fylla på koffein nivån i blodet och bullnivån i magen. Turligt nog så fanns det nybakade bullar som bara väntade på finbesök.

Fröken Troll träffar inte ofta så små människor och matten är väl i det närmasta lite rädd för hur hon ska uppträda. INTE för att hon är dum på något sätt, hon älskar barn men hon är "lite"(ha,ha, eller hur?) ostyrig i kroppen och en rumpknuff av en glad trolla kan vara svår att stå emot om man är liten.

Men Trolla och Alva fann varann och Trolla var lycklig över att fått en ny kompis som matar henne och leker med henne.

Av Förtrollad matte - 18 februari 2009 13:33

Tja!!

Det var länge sedan jag tassade runt här inne, det brukar ju mest vara matte som sköter tangenterna. Mina tassar är lite stora så det krävs koncentration och fokus när jag ska tassa runt här och matte har haft massa hyss för sig så att jag har förbrukat allt vad koncentration och fokus heter men nu så har jag iaf. sparat lite så jag kan berätta för er att ÄNTLIGEN! så har jag förstått.

Ni förstår matte har gått omkring och muttrat om kontaktfält, när vi tränat så har jag försökt att göra som tanten vill men det är ju inte alltid så lätt att förstå henne...hon har det inte så lätt med sina korta,stabbiga ben som är sååå långsamma och även om det har stått andra tanter med gott godis till mig där framme vid kf. så har jag liksom tänkt - skyndaskyndaskynda vidare, att jag skalat av tanternas fingrar i jakten på gottan har liksom varit sånt de får tåla.. så till en kort sammanfattning av läget så har vi (jag och tanten) varit på två olika planeter...med helt olika uppfattningar om vad kontaktfältsbeteende är.

MEN.....

I helgen handlade matte och husse massa grejer som ska byggas ihop och målas osv. men jag passade på att lyssna lite när matte gick där och muttrade och gnällde och tjurade över att vi inte har lika fina kf som Cosmos och spolingen Nico som för övrigt trots att han bara är en spoling är urduktig så vi får nog se upp med honom i framtiden.
Men jag blev konfunderad och funderade lite om jag missförstått matte och tänkte pröva att träna henne lite på nästa träning.

Sagt och gjort nu var det dags. Hon hade dagen till ära tagit med sig storasyrran Ärtan oxå. Hon ska tydligen på en tävling snart så hon var la tvungen att pressa formen lite med henne.
Ibland funderar jag över vem hon gillar mest....för fastän jag så gärna ville börja så fick jag allt vänta på min tur..suck...
Jaja, syrran var duktig och fick massor av MITT godis men sen så äntligen var det min tur :)
Men... då var det inte på kf banan utan på en skitbana där man skulle svänga åt alla möjliga håll. Jag svängde och svängde men tydligen inte åt det håll matte ville...att inte tanten fattar..det var ju så att jag ville köra kfbanan.. jaja, jag gjorde nästan(!) som hon sa och tanten blev nöjd iaf.
Sedan så ÄNTLIGEN så var det min tur på kfbanan och jag planerade och fokuserade i starten hur jag skulle träna matte..

Väntade på startsignal och svosch iväg över balansen och STOPP på kf= godis av matte likaså 100% fram till nästa kf och tänk där kom hon igen och strålade och mer godis till mig och så höll det på...
Yes!!!!! Äntligen har jag kommit på det :) Att det skulle vara så förbenat svårt för tanten att tala om hur hon ville ha det från första början......
Nosspussar/Trolla

Av Förtrollad matte - 18 februari 2009 10:12

Min "lille" pôjk har fixat teorin för lastbilsläpet idag :D :D

Grattis,Grattis :D

Av Förtrollad matte - 16 februari 2009 09:32

Tur att det bara är sportlov en gång om året :)
Fast jag måste ändå tillstå att årets event har varit lugnare än vanligt. Delvis barnlediga(-hu så tomt det blev!:() (oj, var det jag som skrev det där? ;))
Men sen så var det huset fullt av egna och andras ungar och fnisset har stått högt i taket stundtals.
Vi var på bio och jag fick stillat min barnsliga förtjusning av tecknad disneyfilm för ett tag iaf. Bolt, hamstern och katten...mmm..
Disney lyckades igen, både skratt och snyftningar. Blödig? Moi?? Hrmpf förstår inte vad ni pratar om.
I stallet har vi tillbringat mycken tid fast iof. jag fick väl mest köra fram och tillbaka.. efter första dagen iaf. Ville ju inte missa privatlektionen och jag säger bara det - Så duktig lillfia är :)
Bakat bullar och umgåtts :) Ja man blir ju alldeles matt bara man tänker på det.
Hundarna har naturligtsvis fått sin beskärda del av kakan med både lite agilityträning såsom lydnadsträning.
Shopping i den stora staden hanns med och även medföljande montering och sladd-dragningar  ja,ja,JAG behövde ju inte göra så mycket mer än hålla lite och peka men det kan vara nog så jobbigt.
Det införskaffades lite material som är till dogsens träning för nu ska det bli ändring det är inte bara till den dryga( ;) ) krullmatten telefonen ska gå varm med en röst som säger: -Får vi visa en fi........du/ni har så fina k......t.
Sporrar är bra om de används på rätt sätt.
Lite lördagsmys hanns med och titt på melodifestivalen. Tycker nog att sjuan borde kommit med till andra chansen istället för Lilli och Sussie och snälla någon, kan man inte ge riktiga byxor till deltagarna? De där byxorna på någon som var så öppenbart obekväm i att visa allt han hade? Det var ju synd om grabben.
Söndagen hade vi vikt för släkten men planerna ändrades och det blev en skön promenad på vildmarksleden från Härkelshult till Härskogen istället. Trollabus och Ärteplätt fick följa med och var likt matte och hussen väldigt nöjda när vi kom hem. Lizzan och Viran fick en något kortare prommis. En god söndagsmiddag, köra hem alla barn och handla lite inför veckan och dimpa ner i soffan framför Beck.. kan en söndag bli bättre?


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards