Alla inlägg under november 2010

Av Förtrollad matte - 19 november 2010 09:10

I Lördags så var tjejerna här igen och det var dags för nya viltspår. Denna gången så var vi vackra i reflexvästar för såklart hade vi  hört både skott och tutningar när vi la spåren. Ja M är oxå involverad i det här *fniss* härligt med promenader, och då gärna tidiga sådana.
Det gick bra iaf. inga vådeskjutningar och alla klövar kom hem igen. Duktiga jyckar och mattar det där. Nu saknade vi ju lilla L men Trolla blev lite glad för då fick hon ett jobb på söndagen och tänk vi kom hem då med och hade både klöv och kantareller !!!
  
Goda sådana dessutom, de gjorde sig fint i middagen. Mumma!
Annars så var söndagen såklart upptagen av farsdags firande.
Måndagen bjöd på en lugn hemmadag.
Tisdagen så var det återigen dags för lite viltspårande. Lilla söta Minoo med matte Frida och bonusjycke Storm kom och hälsade på.
Man kan ana vartifrån Minoo härleder om man nu säger så ;) Racer i spåret och åhhh så duktig. Storm är oxå duktig men en helt annan hund i spåret, vilket Frida fick känna på och båda typerna har sina svårigheter..vilket är bra att träna på ;)
Jag insåg att jag inte var någon duktig fotograf för på varenda kort så var Fridas rumpa ivägen ;) så de blev bara de här korten från spåret.
       
Senare på kvällen så åkte vi för lite mera träning och jag är så nöjd med pluppan uppförde sig finfint.


Onsdagen startade i raketfart förutom på vägarna så jag blev sen till rehaben och med en stressnivå som hette duga så stormade vi in och körde fullständigt slut på Trolla. Tänk vilken skillnad det kan göra på vatten nivå i tanken.
Det innebar att Trolla fick vila hemma när jag tog de små och mötte upp Anne och hennes små för en härlig promenad.
Nipper och Esther fann varann med en gång och hade så kul tillsammans för man ska faktiskt springa fort,fort fram och tillbaka och kanske leka om nån pinne oxå :)
Jag fick mig en väldigt trevlig pratstund och hoppas att vi snart gör om det igen:)
     Torsdagen bjöd på ett kort viltspår för Trolla och en lååååång promenad och det var väldigt nöjda tjejer som somnade en stund i fåtöljen sen för det hade ingenting med den här att göra;)
  
På återseende :)



Av Förtrollad matte - 12 november 2010 10:41

Ja rubriken kan beskriva dagens blogg.
Från att ha varit ganska så död och trist så har bloggarglöden vaknat till igen, om det är tillfälligt eller om det blir något bestående det återstår att se.

Dagens handlar egentligen om gårdagen och har det nu bloggats en massa det sista så är det ingenting mot vad det har spårats, och då främst viltspår.
Idag så var det mamsen och hennes små stjärnors tur.
Först ut var gamla,döva Sessan. Och som hon spårade näsan gick för högvarv och var så nöjd och lycklig.
    

Sen var det lilla Minas tur, hon var inte riktigt lika på ..det luktade ju väldigt konstigt    Men vi kom fram till slutet och där fanns ju något ännu konstigare   . Men fram kom vi och hon var duktig lilla tjejen.
  

Trolla fick sig oxå ett spår och hon tog på sig rallybyxorna och skenade  hejvilt hela spåret medans matten skrek saaaaakta längst ut i koppeländan.
  

Sammanfattning 3 lyckliga jyckar och två välmående mattar redo att ta sig an resten av vad torsdagen bjöd på.
Kram

Av Förtrollad matte - 9 november 2010 22:26

Morgonen startade med en ilsken telefon signal och en retsam Helena i luren- Soooov du? Hm... ja ja på med kaffevatten och lite tjattrande sådär på morgonkvisten helt plötsligt så hör jag den efterlängtande lastbilen som skulle tömma tanken och göra toalett besöken lite trevligare (skönt att slippa använda porta portin inne) till saken hörde att jag inte riktigt var klädd så jag rusade in och gömde mig dit inga fönster nådde.. när de väl var färdiga med tanken på framsidan så trodde jag ju att det var frid och fröjd men nej då, då skulle de tydligen även ta den tanken som är på baksidan. Hm hade jag stängt mellandörren öh svar nej... alltså så står jag och gömmer mig på toan medans hundarna går bärsärkargång ut mot altanen och sedan springer de svansviftande till toan för att tala om hur duktiga de varit..naturligtsvis så såg bajsgubbarna det och mina kinder lyste röda där jag gömde mig.. Åh så lång tid det tog tills de äntligen åkte och jag kunde få klä mig och dricka upp mitt kaffe. Hu så skämmigt*skratt*
Dagens lunch promenad innefattade en nära döden upplevelse x 2 .
1:a ggr då jag upptäckte att tre små dansk/svenska i ett grenkoppel är förvånansvärt starka när det hoppar tre rådjur tvärs över vägen, fötterna tappade fotfästet och tre små d/s fick nästan uppleva kast med liten hund..tur för dem att jag hade Trolla i andra handen som styrde upp det hela lite(läs -hon är tillräckligt tung för att inte lyfta) sedan gick jag på helspänn resten av prommisen och när vi nästan var hemma igen då kommer en granne som ska köra ut från sin infart. Jag håller mig så långt som möjligt ute i kanten och eftersom Elvira gärna äter bilar så håller jag dem kort i kopplet. Han tar lite fart i svängen och kör rakt mot mig, bilen en volvo med sommarfötter bara glider rätt emot mig. Bilen fick äntligen styrt bort från oss när den var 5cm från Elvira. Tackar ödmjukast den ängeln som satt på våra axlar. Tror att han som körde blev chockad, han försökte stanna bilen när han fått rätat upp den men den bara gled då oxå och han körde sedan iväg utan ett ord!
Ikväll så var det ytterligare ett äventyr..häromkvällen så kom jag på Esthers rabies vacc.- undras hur många dagar sedan det var hon fick sista sprutan. En snabb koll i almanackan och oj det blev att ringa och boka tid för blodprovs tagning. Sagt och gjort, lillfia är så snäll och sitter blickstilla. När nålen sticker så rör hon inte en fena bara andas lite tyngre i min halsgrop  där hon gömt huvudet.
Det gick alltså snabbt och lätt så nu hoppas jag bara på att det var tillräckligt med antikroppar. Medans vi var där så passade vi på att kolla hennes Pathella(knäled) status den var UA så skönt =D
Sen tog vi fel väg hem och fick köra på totalt igensnöade hala vägar..usch! Annars har jag njutit av snön hela dagen..tänk om den fick stanna ända tills våren...Hoppas....
När vi kom hem så möttes vi av hundar som bara skulle hjälpa till att pyssla om stackarn som blivit stucken i benet, det var ett väldans pysslande och tvättande och Esther bara satt där och höll fram benet. Snacka om att vara en dramaqueen ;)

Av Förtrollad matte - 8 november 2010 12:44

Idag har vi tagit den första riktiga långturen sedan starten av april månad, snacka om att vi hade det skönt.
Det var bara Trollfisen och jag för jag hade en plan, en plan som gick ut på att hon skulle få hitta klöven som inte kom hem i lördags. Klöven som blev bortdriven av jaktgubbarna och deras drev.

Jäklar i min lilla låda vad hon jobbade men det bidde för svårt för henne eller om det bara var så att hon kom till slutet och att det var tomt där.
   (Matte HÄR är det..)
Ja vi gick iaf. fram och tebax över kullen där klöven skulle varit och jag rev upp både byxor och ben, föll handlöst framlänges och blev överfallen och nersmetad med trollaslem.
Men ingen klöv hittade vi :( Ja,ja kanske det var räven som varit framme.

På tillbaka vägen så fick hon ytterligare ett tomspår på eget bevåg som tur var så hade jag en gotta som hon kunde få vid slutet.
  

Kan ju bara tala om att det ligger en väldigt nöjd Trolla under bordet och snarkar högt nu..så nu är bara de andra kvar men de får nog nöja sig med lite godis sök i höggräset medans hemmet ska skalas fram.
Ha d bäst alla <3

Av Förtrollad matte - 7 november 2010 23:02

Japp, så vart det dags igen.
Upp i ottan, ut och skrapa rutor, lån av dotters hund och iväg.
Mot Växjö och 47 andra dansk/svenskar i varierande storlekar och åldrar.

Var framme i god tid och kunde kika mig omkring och låta lilltösa acklimatisera sig,  som om det skulle behövas ;) hon är så cool den där hunden.

Vi intog en plats vid sidan av ringen för att kika in hur den finske domaren skulle döma. Det stod klart tidigt att han inte gillade smäckra hundar, det var en hel del tvåor och treor som delades ut. Phu, nu blev jag lite nervös...hon är ju inte den stabbiga typen precis den däringa Esther.

När junior tikarna gick in så kom alla ut lika snabbt alla med tvåor. Hu..nu slog pulsen..
Lillfisen står först i raden av unghundarna och från att stå urfint på yttersidan så kan hon plötsligt inte stå alls inne i ringen och gå i koppel vad är det??
Men sen när domaren kände över henne så kändes det helt ok.
kritiken blev: Ganska så elegant tik,bra huvudform Önskas mer stop,Bra bett och ögon. Elegant hals. Välvinklad bak något rakare fram. Rör sig underställt bak och med något kort steg fram. Hon fick en 2:a. Vilket är helt tillräckligt för mig.
Jag är så nöjd med dagen :) Nu behöver vi inte ställa något mer..Gött..
Phu nu är jag riktigt trött och Esther snusar redan gott hos matte Amanda.

Av Förtrollad matte - 7 november 2010 22:28

Fredagsem. tillbringades i skogen med klöv och blod. Pust,pust..
Lördagsmorgon ut i skogen igen med mera klövar och blod, bråttom,bråttom..
Helt plötslig så frågar mannen..hör du det där?? Det tutades och väsnades i skogen lite längre bort. Men,men vi blev snabbt klara och åkte hemåt.

Snart kom tjejerna- Anna,Cilla och Jenny och Tinna. Sen efter lite härlig frukost så tog vi oss ut i skogen.
Anna stog på öronen tur att jag hade kameran med ;)
  

Felix jobbade på bra, trots att A tyckte lite annorlunda men han var riktigt duktig, så det så!

    
Sedan var det Udos tur,gick ju bra det oxå. :)
    

Sedan kilade vi bort mot stället där det tutades på morgonkvisten..och det var Lumas tur men efter en superstart så blev det lite kaos efter halva spåret..men det var inte så konstigt,tutandet på morgonen hade kommit från ett 20 manna jaktlag som var ute hela dagen, de hade förmodligen dragit rätt över vårat spår.

Vi skyndade vidare och Cartman fick visa att han minst var lika duktig som storebror men han ville inte vara med på bild.

Vi tog oss ur jaktskogen och drog vidare.. dags för att Ada skulle få prova på för första ggr. en duktig labbetik som spårade noggrant och målmedvetet och kom väldigt glad fram till klöven :)
  
Lilla Luma fick gå ett till spår och denna gång tuffade hon fram till klöven utan problem :)
  

Felix fick stråla lite till..
  

Tack tjejer för en härlig dag :)

Av Förtrollad matte - 2 november 2010 22:30

Jag är så lycklig, så lycklig efter en alldeles underbar helg.
Var en av alla deltagare på Force Galaxie's kennelläger med inriktning vallning.
Lägret var lagt på Western Ranch hos Peter och Jeanette.


Jag var hos vetrinären dagen innan avfärd för gröna OK stämpeln i rumpen på Trollboll. Äntligen så satt den där men visst pirrade det i magen när jag tänkte på alla om och men..jag kommer nog alltid att vara lite extra orolig och ha hökögon på..och vara försiktig såklart. Som Vetrinären sa " En elitidrottsman skulle inte vara så snabbt tillbaka i elitnivå trots ett helt team med omhändertagande människor runt omkring, så vi bör kanske låta våra hundar ta lite extra tid på sig"
De orden tar jag med mig, så än så blir det inte röj för hela slanten utan ett fortsatt omhändertagande.


Men valla skulle inte vara några problem, men problem -det fick jag...Med husbilen, den ville inte starta och även om den laddats hela natten så var den alldeles tyst och död. Panik! Fram och tebax till stora staden införskaffandes en starter. Ett litet morrande i motorn sen stendöd. Paniken sprutade ur öronen och i falsett tjöts det : Nytt batteri, vi måste ha ett nytt batteri! Mannen med stort M åkte och som den hjälten han är så var jag och Trolla snart på väg mot stora äventyret.
Vi hämtade upp Paula och Frida och Samuel med Storm och Minoo, tuffade mot Lerums station och fick ytterligare två passagerare med- Emma och Texas.
Vi tuffade iväg i fredagstrafiken mot vårt mål i skåneland.


Väl framme så hälsade Peter och Jeanette oss välkomna och öppnade sina dörrar, vilka härliga människor.Tack


Lägret startade på riktigt kl.8.30 med en härlig frukost och teori. Charlotte med Pixie har bloggat och gjort detta alldeles utomordentligt så kika in på hennes blogg om ni är nyfikna för jag är fortfarande alldeles snurrig och medurs och moturs är jag fortfarande lika osäker på vilket är vänster/höger?
Jaja..kommer kanske på det någon gång..


Jag måste bara säga att jag var så imponerad av alla valparna, annars så kommer jag få upprepa mig för varje valp. De var så coola och lugna i hagen, hamnade snabbt i rätt sinnesstämning och kunde ta till sig informationen som gavs dem och trots att vi människor är där och försvårar för dem så syntes det lång väg att de hade det i sig. 


Trolla valparna började och Janet och Felix var först ut.
    
Sedan var det Emma och Texas tur.
  
Även Frida och Minoo..
    
Med oss var även Charlotte och Pixie.
      
Lite senare kom även Susanne och Hugo.
    
På besök kom oxå Roland och Bliss men de blev kvar på yttersidan av hagen.
  
Sedan så var det väderkullen:
Paula och Storm
  
Frida och Addox
    
Från tyska kullen så var det bara Trolla som var med.



Vi körde på med några få avbrott för underbart god mat och kaka som Jeanette skämde bort oss med och dagen var bara -WOW!
Jag hade härliga pratstunder med alla valpköpare och fick både klämma och pussa på "mina" små. Så underbart!
Mitt i allt så skulle ju även Trolla in och jag kunde ju verkligen känna hennes glädje över att äntligen få lov att göra något , något riktigt! Jag kan lova att hon (och vi andra) var lite trötta när det var dags för kvällen.


Dag två så var vi lite mindre hundar. Felix hade fått kattungar och Hugo och Bliss hade annat bus på gång.


Vi andra fick återigen lite välbehövlig teori. Eller det kanske bara var jag som hade huvudbry men Peter var iaf. en tålmodig och trevlig instruktör.
Vi körde på och valparna som hade fått sova på saken  var om möjligt ännu bättre och fann rätt aktivitetsnivå snabbt och bara lärde sig och lärde sig.
Det var rätt mäktigt när man kunde höra från utsidan hur de tänkte  OCH  gjorde helt rätt.
Lilla fina Storm växte hela helgen och blev en stor fin orkan på slutet. Addox ja han ÄR en riktig VALLHUND, en sådan förändring från förra årets kennelläger.
Helt otroligt och så säger Frida att hon inte tränat.. hm.. vet inte om jag ska tro på det.
Trolla då.. hon växte med uppgiften och när jag väl fick en bild så blev allt så mycket lättare och det kändes rätt ok tills P sa att då tar du ut dem ur 25:an och går dit bort och tebax. Hupp och hjälp men döm  om min förvåning när det faktiskt gick riktigt bra vissa stunder men oj så trött hon blev min lilla tjej.
Det är absolut första gången jag upplevt henne så här trött men det kanske inte är så konstigt efter en sån lång konvalicens och lite skendräktighet och en hel helgs valpträffande.. ja jag var oxå helt slut och är fortfarande..
Tack alla för en alldeles super helg!
  Texas   Storm och Addox
Pixie alldeles för sent på dagen  
Minoo
   
Hugo     Felix
   
Bliss      Addox  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards