Alla inlägg under mars 2008

Av Förtrollad matte - 31 mars 2008 12:16

 En hel helg i hundens tecken var utlovad och det blev en helt (h)underbar helg :)

Vi hämtade upp Emelie o Flex från centralen och det var en stor o snygg brorsa Trolla hade :) . Väl hemma så gick vi på en runda i skogen o de fick bekanta sig lite, det var ju 8 mån sedan de sågs senast. När Flex fått springa av sig lite resdamm så var leken i full gång och det var så kul att se dem, de tog vid där valpleken slutade när de flyttade isär vid 8v. ålder.

Några timmar senare rullade bilen iväg igen, denna gång för att hämta upp Linnea o Zolo som oxå var en stor o snygg hane vid stationen. Nu vart det mörkt o de fick bekanta sig på tomten istället. Flex o Zolo ville minsann visa Trolla vilken kille som var störst men Trolla sprang emellan dem o tyckte att sånt tjafs var onödigt. De vart ju lika fina:) Zolo var smart o lugnade ner sig och insåg att man inte behöver tjafsa utan sparade på energin till morgondagen då det blev full tuting från tidig morgon till (tidig?)kväll.
Men det är klart att även han lekte lite med Trollabus, sådant orkar man ju alltid med.

Ärtan tyckte de här dumheterna var fullständigt onödiga, 2 stora svarta hundar i hennes hem-Usch! Hon var ju tvungen att smaka lite på deras ludd ;) så att de skulle uppföra sig. Lizzie däremot gillade tjejerna som glömde att stänga dörrarna till deras rum då hon hittade skatter mest hela tiden. Tänk vilken lycka när man hittar grisöron o ben o frolicpåsar, ja ni fattar, det är ju ett eldorado för en gammal dam :) Och Viran blir ju glad för lite extra kel som alltid:)

På lägret var det 6 av Sussies valpar som kunde vara med och 2 från Fixas kull + en STOR malle. Vi var indelade i grupper så på lördagen skulle Trolla,Flex, Buddy och Blizz och Arrak köra sök med Git Jering o de övriga Zolo, Fox,Cindy och Kira köra agility för Paula o Magne på Alfa hundcenter.

Vi fick se på när Git visade med sin hund och förklarade lite runt omkring det här med söket. Mycket intressant och roligt att se :) Infon var helt klart nödvändig för jag är ju helt grön på detta,vilket även visade sig på klädvalet. Iof. så hade jag regnkläder med men mina låga goretex-skor på mig, hade jag tänkt mig för så hade det varit gummistövlar. Men,men vi var där för att lära.
Alla var duktiga o fick olika tips, allt beroende på hundtyp o problem.
Trolla har ju aldrig gjort detta och med tanke då på att hon är lite reserverad mot främmande så kändes det extra viktigt att det skulle bli bra.

Git är ju bara så suverän, hon talade om för figgarna precis hur de skulle bete sig och läste av Troll o gjorde förändringar i upplägg. Så sista skicket låg Git själv figurant, liggande och detta tyckte Trolla var helt ok o käkade en massa gott hos henne. 
Sedan var det dags för lite lunch o sedan ut igen för ett nytt pass.
Låg figurant för de andra o Flex som oxå var en lite osäker kille växte och blev modigare när han fick doft i näsan o verkligen förstod att det var människor där ute i skogen. Så kul att se.  De från Fixakullen hade ju kommit längre och det var en härlig känsla när de bara dök upp o hämta sin rulle, ingen tvekan där inte, sedan när de kom med matte ångandes i hasorna så vart det ett härligt myspysande. Riktigt goa jyckar :)(ja, även mallen såklart)

Till Trollas andra pass så hade lillfröken vuxit och gick verkligen igång på det här med liggande figuranter.Ingen tvekan utan målmedveten ut o ända fram med hög,glad svans och käkade köttebullar för glatta livet. Såå duktig den lilla snuttan :) Får se om det kan bli en fortsättning på detta...men det lovar gott :)

Tillbaka till centret sedan för en gemensam middag vilket var trevligt såklart.
Hundarna blev mätta o vägda o Flex var störst med sina 56cm och nog för jag visste att Trollebus var stor men i jämförelse med de andra tjejerna så är hon en jätte med sina 53,5. Hon är även en nakenhund i jämförelse med de andra syskonen.Vikten? Sånt pratar man inte högt om allra helst inte nu eftersom hon var tyngst av alla.

Stackars Åsa med Fox hade fått tillbringa hela dagen på sjukhus då hon krockat med voffen. Turligt nog så var inget brutet iaf. men en rejäl stukning o kryckhoppande ett tag.

Man blir trött efter en dag i skogen så tjejerna o jag åkte hemåt o de roade sig en stund med att spela guitar-hero ett slag o de var ena riktiga hejare på det.

På söndagen var det vår tur i agilityn.
Det var riktigt kuligt. Var riktigt kul att se att alla hade farten och var så duktiga som de var. Man fick lite olika tips på olika sätt att lära in saker.Kul
I agilityn så var det denna dag Flex, Blizz och Trolla o lite Fox då Åsa inte kunde hoppa runt i skogen med kryckorna.
Det som skilde Sussiesyskonen åt var att de andra jämfört med Trolla var så fokuserade o koncentrerade. Trolla var mer som en bulldoooozer- full fart framåt(kan man ana en viss likhet med Sussie?). Men ingen större kroppskontroll.
Nu har hon inte tränat speciellt många gånger o det som jag lagt focus på de gångerna  är ju tunnlar o att hon inte skulle vara rädd för gungan,balans o A:et o om möjligt vill jag inte ha samma problem i slalomet som jag har med de små så...
Men i all hast så har jag glömt att göra hopphinder viktiga för henne det hände mer än en gång att hon sprang brevid o hoppade i luften när jag sa hopp *asg.*
Men,men det kommer... Nu ska jag börja med k-fälten iaf.
Dagen gick fort, ja hela helgen gick alldeles för fort som alltid när man har kul.
Hoppas det blir en uppföljning framöver :)

Tack Magne o Paula och Git för den här helgen och till alla som var med förstås  :) Hoppas att få lite kort från Emelie från helgen för min egen kamera kom ju aldrig upp från ryggan.


Av Förtrollad matte - 27 mars 2008 08:48

I min blogg försöker jag att inte låta värken ta så stor del el eg. någon del alls för den finns ju där ändå, jämt,hela tiden o här ska den inte få lov till att ta plats o styra som den gör annars. Men ibland så går det inte...den tar över hela mig o det finns liksom inget annat..
Men om man ska försöka se något positivt så hade det inte varit för den så hade jag inte upplevt den underbart vackra gryningen idag.  Så slutordat om värk.

På senaste träningen så hamnade jag i ett litet lustigt samtal. - Om sport-bh:ar. Ja det är ju inte så himla kul kan man ju tycka men motparten i samtalet var en man även om han ibland försöker sig på att vara något annat. Hm känner mig ganska frigjord o öppen men här vart det så konstigt när en man började att prata om kupor o hålla på plats.  Tror att de flesta kvinns i lokalen blev lite fnissiga dock  inte för att han inte visste vad han pratade om utan mera-man kan väl inte prata om sånt med en man syndromet- Frigjordhet på 2000-talet*HAHA*
Men fick något tips på nån dubbelbh som ska vara bra, men är det någon annan som har något bra tips på en bekväm sportbh som håller sakerna på sin rätta plats o helst inte har brottar rygg.Hör av er! Nu vill jag ha slut på skumpandet!

Av Förtrollad matte - 27 mars 2008 00:17

 Kan inte sova...värken sliter o drar i kroppen. Har lust att bara skrika rätt ut eller varför inte hugga av det onda.
Suck..
Man tänker så rationellt vid sådana här tillfällen.
Blir till ett litet barn som vill krypa upp i en trygg famn som blåser bort det onda men det går ju inte, det gör så förbannat ont så det går inte att komma nära.
Ytterligare en helvetes natt....

Av Förtrollad matte - 25 mars 2008 23:30

Ja precis så känner jag mig. Runt omkring så gnälls det över snön som fallit men jag myser med den allra högsta mysfaktorn.
Jag älskar snön! Jag törs tom. att skriva det igen...JAG ÄLSKAR SNÖN!!!!!
Det finns väl inget bättre än att gå ut en tidig vintermorgon när det knarrar lite under skorna,hundarna är upplivade o letar efter nya,spännande dofter under snön så att nosarna o huvudet blir alldeles snötäckta. Vissa hundar tycker tom. om att göra små snöänglar :)
Sen när man väl kommer iväg på den där promenaden så äter snön upp alla störande ljud o tystnaden är så ljuvlig, åtminstone tills ett uppfodrande skall. Släng hit en snöboll, kom igen morsan lek med mig:) :)
När man sedanl är hemma igen så är det ingen smuts någonstans(ja,ja nu tog jag i men iaf. inget grus ;) )
Snön kunde ju inte kommit lägligare, alldeles lagomt tills påsklovet. Barnen, fastän de börjar att bli stora bygger snögubbar o snölyktor o pulkorna har tagits fram.
Sen när man varit ute en lång stund kan det ju tänkas att man går in o värmer sig framför brasan och dricker lite varm o´boy o kanske äter någon kanelbulle. *MUMS*
Ps. Det var en "arg" Amanda som jagade Trolla när hon tog snögubbens näsa *hihi*

Av Förtrollad matte - 23 mars 2008 15:53

I torsdags blev det snabba beslut. Det blev ingen husbilspremiär som var tänkt sedan den inköptes. Naturligtsvis pga SMHI´s prognos. Hela morgonen så skallade varningarna-det kommer att bli en fruktansvärd storm-håll er inne o hemma- Det var faktiskt lockande att göra just det-stanna hemma-
MEN..
Har man väntat sedan i september på en klass 2 tävling så är det inte så att man har att välja o vraka bland tävlingar. Inte i år iallafall, och inte lär det bli fler att välja på heller.. lite surt måste jag tillstå.

Vår agilitysektion är inte stor på klubben och vi vågar oss på en officielltävling/år med målsättningen att vi kanske ska köra en inoff oxå men bara om vi tycker oss orka med det på ett bra sätt. Så när vi fick årets slutgiltiga TL kalender så blev vi naturligtsvis bestörta när man såg hur få klass 2tävlingar det kommer att anordnas under året.

Så ett snabbkrismöte sattes upp och en ansökan om dubblerad klass 2 skickades in till CAS. Förhoppningen var hög men grusades då svaret kom -avslagen ansökan med motiveringen att det inte fanns något synnerligt skäl att vi inte kunde sökt innan den 1/12 2007.

DET gjorde det väl inte egentligen men ansökan berodde på de få klass2 tävlingarna o de kunde man ju inte se innan TL var fastslagen i februari el. nåt likn. Blev grymt besviken. SUCK!

Ja,ja åter till helgen.. fick tag i Jeanette o frågade om erbjudandet om samåkning kvarstod(YES) o kollat upp det DYRA boendet om det lyckades att knö in en tjockis o två dogs o jepp det gick. :) Sen vart det snabbpackning och iväg när J:s röda volvo puttrade utanför dörren.Hämtade upp Jessica o Rosie efter vägen o puttrade ner till skåne.
Vi körde lite vilse men kom fram till ett mysigt rum o somnade som små ljus.Men vaknade ganska ofta under natten av en avdomnad kropp, synd att det inte var knoppen men kudden var mjuk. Upp i ottan o iväg.

Startade första klassen o Elvira diskade ut sig på andra hindret(SUCK) men sen kom mammasgullegris Ärtepärten o nollade, hon sprang snävt o fint men vart lite långsam i slalom o vi fick något tidsfel.
Men hjärtat körde med glädje o lust :)
Den inoff. starten med virr slutade oxå i disk på andra hindret. Det var helt enkelt inte hennes dag. Sedan hade jag gjort mina lopp men fick resten av dagen o kvällen kolla på mycket fin agility och även uppleva en orkan på banan.
Paula hade väl tyckt lite synd om mig så hon lånade ut Sussie-bus...-det gör hon nog inte om- två hinder o hon var överallt...SAMTIDIGT!! 
Men KUL hade hon o även jag, fastän skammens röda rosor lös på kinderna ...
Efter ytterligare en natt på en hård madrass så var det dag två.. lika mycke väntan då jag startade bara i näst sista klassen.
Om det inte varit för mina backontrackprodukter så hade jag nog inte överlevt men trots dessa så var jag tvungen o proppa mig full av diverse attiraljer som MYCKET godis o xxx så om någon pratade med mig under denna tid o tyckte jag svarade goddagyxskaft så är det inte så konstigt. Man funkar liksom inte optimalt då. Vilken tur att de inte har dopingkoll på oss förare..
Ärtan kör ett nästan nollat lopp men pga ett par lååååånga svängar så blev det 1,65f. men är helnöjd med tanten.
Hon hade glädjen o försökte verkligen o att vi inte faktiskt tränat så mycket agility under vintern gjorde bara att mitt hjärta höll på att brista av stolthet o lycka :)
Tyvärr så kom jag bara 3 hinder med Virr på denna bana,  då tog hon A:et som lockade istället för gungan i denna fällrika bana men efter disken så gick det kanon och mitt hjärta är fyllt av ulligt ludd av kärlek till mina pluppar.
Jeanette o Cajsa fick till ett finfint lopp o en 3:e plac o Jessica fick ytterligare en SM nolla. Så det var 3 ganska så nöjda tjejer som brumma hemåt under den sena kvällen. Och tänk när jag tog i ytterdörren blev lyckan TOTAL! när en Trolla alldeles vild av lycka skulle pussa ihjäl mig :)
Ja familjen fick nåra pussar oxå.. tjolahopp

Av Förtrollad matte - 19 mars 2008 08:21


Mmmm kan sammanfatta kvällens träning. En go känsla som höll i sig under hela träningen. Inte bara det faktum att det faktiskt var en ren lyxträning. Vi var bara 3 st igår o det gjorde ju att vi körde o körde o körde :)
Hon satt fint i starten och gjorde resten som hon skulle men då kommer vi in på mattes kordination och där... suck!! Jag snurrar som en vilde i framförbytena och i snurren så försvinner omgivningen in i nån dimma så jag riskerar att krascha in i alla hinder i min närhet.. MEN jag ser hunden iaf det är väl något positivt iaf.
Man kanske skulle anmäla sig o mannen till någon danskurs för att träna upp sin kordination..*funderar* eller så får jag träna mer helt enkelt. Tror nog att det är så det får bli allra helst med tanke på att jag faktiskt inte gillar att dansa.

Något annat som är svårt är det här med tävlingen i helgen. Det verkar som om det inte blir husbilspremiär iaf. då de hela tiden varnar för snöoväder o det kan ju vara lite dumt o ge sig ut med den för första ggr då. Så då funderade jag på att åka ner i personbil om jag nu kan sova där jag tänkt..men är det värt det för 5 starter? Skåneland är ju känt för trafikkaos vid lite snö...Ja det tåls att funderas på.

Av Förtrollad matte - 17 mars 2008 09:37

Trollas tasstryck:
Min matte ångrar nog att jag fick alla de där grisöronen igår *hehehe* Natten har varit lite orolig om jag uttrycker mig milt.
Husse som skulle varit hemma idag fick åka iväg på en snabbutryckning till Norge för dagen. DET var TUR så han hörde att jag behövde ut missinassen.
När jag sedan alldeles snötäckt kröp upp brevid matte så började hon låta en väldans massa..Konstigt!( =D)
Men då hade ju magen börjat att köra runt så efter nån timme när det började pysa där bak(som naturligtsvis låg åt mattes näsas håll i ungefär i samma höjd) så tog det inte många sekunder innan hon kastade sig ur sängen med ett -Å min gud vrål... SÉN så har vi haft det så kul hela morgonen ute i snön, finns det nåt bättre??

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards