Alla inlägg den 16 december 2008

Av Förtrollad matte - 16 december 2008 23:23

Vi var på kvällsträning, matten lite nervös över hur Trollfian skulle uppföra sig. Hon hade haft en riktig tråkdag då jag varit med min lille,store pojk på ett trafikmedicinskt läkarkonvent. Att bli intervjuad inför 60-80 olika läkare är stort ! och jag är så stolt över min lille pöjk :) Mer om detta kanske kommer en annan dag.

Åter till dogsen, di små fick ett träningspass hemmavid medans troll skulle utsättas i storgrupp.
Hon skötte sig så fint och höll sig lugn. Hon har mognat tusenmilakliv.
Det känns gott i mattenshjärterot:)

Vi tränade lite stadga i sittande och mycket platsliggningar i grupp. Sedan gick väl träningen lite i 70talsanda med linförighet på lång rad men det passade oss igår. Visst vi fick inte till en 100% linförighet men ohängda unghundar bakom och framför oss och fokuset låg åt rätt håll :)

Fick till träning med andra på nära håll genom serpentingående och fokuset var där det skulle-yes,yes,yes! Människor som gick/sprang/hoppade förbi henne när hon låg plats :)

Så långt var verkligen träningen kanon -för oss iaf. Men jag blir beklämd när jag ser andra, både förare och hundar som blir osäkra och bara får höra - Äh, ditt ledarskap suger! För så är det verkligen inte i alla fall och man får inte ta till det som en universalklyscha när det inte går som det var tänkt. Det skadar inte att tänka till lite, backa bandet, gör lättare och beröm när det fungerar för att bygga säkerhet för att sedan utveckla sig vidare. Med starka förare och säkra, glada hundar på köpet.

Vi skulle oxå göra en övning som gick ut på att hunden skulle förbudtränas i  en ring av människor med gotter och leksaker. Det fungerade med varierande resultat men återigen inte riktigt genomtänkt kanske, för om hunden visade intresse för gotterna och föraren nejade  så borde ju hunden inte få gotterna?? Men många gav iaf och vad lär sig hunden?
Sedan hade de flesta förare svårt att belöna i rätt tid. Men en upplyftande övning för de förare som lyckades. Att man sedan valde ut en person som hunden fick belöning av skulle väl göra övningen bra kanske...jag vet inte riktigt.

Hela den här övningen går lite tvärs om hur jag tränat T det sista då människor ÄNTLIGEN är något som är trevligt och kanske har de en eller två gotter oxå :) Så jag var en aaaaningen betänksam.
Men jag är lättpåverkad och tänkte vi provar iaf...ja*skratt* kan ju säga så här min tidigare träning har funkat iaf. :) Så att övningen inte riktigt gick som den var tänkt var inget jag var ledsen över.. iof några nej fick jag till och tänk ibland så lyssnade hon *asg* åtminstone en eller kanske det var två ggr.*asg*
Jag förklarade mitt tänk för "ledaren" och denne fnös väl lite och rynkade näsan men so what? Sista varvet inne i ringen så fortsatte jag på min tanke och ALLA fick ett varsogod och godis till fröken T som glittrade!

En lyckad träningskväll :)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards