Alla inlägg den 4 december 2008

Av Förtrollad matte - 4 december 2008 11:42

Det är grejer på gång, här i skogarna.
Här ligger Santos på spaning efter Elvira.
Vi har funderat länge och väl på att ta en kull till på Elvira. Elvira besitter fina kvaliteér som vi kan tycka att dansk/svensk gårdshund skulle behöva mer av i dagsläget.
Vi träffade Santos första gången för ett par år sedan och jag föll på en gång för honom.  Han är en sådan gentleman, en vacker sådan.

När sedan han blev ok:ad av avelsrådet förra året så har funderingarna gått fram och tillbaka här hemma. Santos passar Elvira både utseendemässigt och mentalt. Han är vänlig,omtänksam,mjuk,känslig,lekfull och har liksom Elvira en gammal själ. 
Elvira har samma egenskaper men är nog lite mer öppen och älskar alla människor - utan urskillning. Santos är nog lite lugnare/mer eftertänksam i sitt sätt än Virr som ibland bara drabbas av fnatt (kanske det kan kallas *skratt*)
Santos har fina A-höfter och ställts ut med bra resultat och han har även gjort ett fint MH med 1:a på skott.

Men under hösten så har funderingarna mer och mer tagit form och Elvira är i bra form nu och tiden är rätt för oss med en kull i vårvinter.

Santos och Elvira träffades flera gånger och jag blev mer och mer övertygad över att jag valt rätt hane, så mjuk och så fin. Han uppvaktade henne men på ett lugn och fint sätt. Men gjorde inga försök till parningar.
Men samtidigt blev jag lite orolig- hm.. ska det inte bli något?
Santos är en känslig själ. Han har tidigare haft en tjej hos sig men hon ville aldrig riktigt och frågan blev -vågade han inte? Tog han för illa vid sig när den tidigare tiken fräste ifrån?
Elvira stod still och bjöd in men han gjorde inga försök...hm..

Efter att ha prövat alla möjliga olika sätt så lånade jag hem honom och på morgonprommisen så började han nafsa henne i örat och vi fick brått hem. Sedan så tog det inte någon lång stund innan parningen var ett faktum. De hängde i 20min. Så lugnt och fint :) En riktig gentleman. Morgonen därpå så en ny parning med 15 min häng. Så om det var att det först nu som Elvira var redo eller om det var den nya miljön som gjorde det låter jag vara osagt men fina parningar var det.
Lite kul var det att låta Santos matte och husse titta på filmen från parningen och de fick se hur fint de skötte det.

Så nu håller vi tummarna för att det kommer små knytten här i februari :)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards