Alla inlägg den 2 oktober 2008

Av Förtrollad matte - 2 oktober 2008 12:14

Satt och spåna runt efter någon kurs eller så till lilla Trollisen och mig.

De senaste kurserna jag gått så har jag vetat på ett ungefär vad jag hade att förvänta mig av instruktörerna och valt därefter. Det har ju oxå varit till belåtenhet i det stora hela, sen kan man ju alltid önska...;)

Men nu när jag spanade runt så finns det många dyra kurser med instruktörer som både är kända och okända. Vad är bra och vad är dåligt?
Att du varit duktig med en hund och lyckats i stora sammanhang- betyder det att du är duktig som instruktör? Eller motsatsen?
Eller är det pengarna som avgör? Dyrt är det alltid bättre?
Betyder det något om instruktören endast lyckats med en typ av hund eller det kanske är helt betydelselöst?

Vad har man som rättighet som kursdeltagare? Vad händer om man går en kurs som man tror sig kunna lära något av och upptäcker att instruktören inte håller måttet och inte kan tillräckligt om det kursen handlar om? Har man rätt att bli omplacerad till en annan grupp eller kanske få pengarna tillbaka? Eller bara kan en typ av hund och därmed avfärdar bekymren med ett ryck på axlarna och en kommentar om hunden hade varit si eller så, så hade det fungerat.
Eller bara visar med egen hund och inte ens tittar på och hjälper mig och min hund och bara har teori som bara är den "rätta" vägen?
Eller man kommer hem med känslan av att vara tilltryckt i skorna?
Har man rätt att klaga då ?
Hur många gör det?


Hm, det kanske var där jag grundlade mitt rykte om att vara en elak bitch- jag teg inte när jag gick en kurs för dyra pengar och där vi inte fick lära oss något. Det är många år sedan så det borde väl vara preskiberat vid det här laget men man vet aldrig..

Jag är väl en sann föreningsmänniska i grund och botten, allt behöver inte generera pengar till min tunna plånbok så därför blir jag jäkligt ilsk när somliga tar för sig av utbildningar(sen kan man orda om hur mycket värda utbildningen är både räknat i kunskap och pengar) och sedan går ut och startar upp företag i hund, utan att ge tillbaka så mycket som ett öre till klubben,morr. Man får väl hoppas på att branchen är självsanerande....men det är nog att ta i för det ploppar ju hela tiden upp nya. Med mer eller mindre bra instruktörer. Så här är jag fortfarande alldeles virrig i mitt kurs-sökande och vet inte riktigt vad jag vill..

Men ikväll ska jag åka och kika på en prima instruktör när hon håller kurs för klubbens agilityentusiaster -krulls matte
Hon ser alla, informerar och instruerar väl och är mån om att alla både två och fyrbenta går glada och nöjda hemåt med nya kunskaper att träna vidare på. Tror att Trolla och Ärtan ska få vara visningshundar idag.

Tjoflöjt till er alla :)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards