Alla inlägg den 3 maj 2009

Av Förtrollad matte - 3 maj 2009 12:03

CAMPHUNDAR, UTSTÄLLNING, lydnad, AGILITY !!

Lagomt till valborg så skulle det vara dags att ta första premiärturen med husbilen och årets första riktiga hundhelg.
Så i veckan lång så hade husbilen fejats, besiktigats med en grön ok stämpel i bakkärran, vattenpumpen hade bytts ut och lite uppfräschning med nya glödlampor både här och där.
In med all packning man kan tänkas behöva och så rullade vi iväg- jag och Trolla.
Vi hämtade upp vårt resesällskap, Helena och Jippi och Heffa och snart var vi på väg.....
Första anhalten var Smålandstenars Bk för där skulle de vackraste visa upp sig och visa hur lydiga de är.

Vi kom på plats och boade till oss perfekt under en gul gatlykta så att mattarna skulle ha mysbelysning när de satt och tjattra senare på kvällen.
Vi kom dit alldeles lagomt till att de hade valborgsfirande vid hembygdsgården. Det var folk i massor som hade kommit för att lyssna på paradorkestern och sången som välkomnade våren och tittade på majbrasan och tillhörande brandmän. Det var som sig bör, ett fint tal från någon som hade en röst som lät som Astrid Lindgren. Barn som sprang omkring och busade massor av glada människor, ett härligt valborgsfirande.
Men kvällen blev tidig då det snart skulle vara dags för dagen med stort D.

Äntligen så blev det morgon-efter en väldigt kall natt! Nu var det minsann liv och rörelse överallt, hundar i massor.
Både de som skulle vara med på den officiella utställningen och de som skulle ställas inoff.

Först ut idag var Heffa hon slog sin konkurrent stort och blev BIM med HP :)
Det bådar gott för framtiden.
Sedan blev väntan olidlig.....jag hade förra utställningen i minnet och även om det då måste berott på en väldigt otypisk domare så pirrades det en hel del i min mage.
Ja det pirrade till den milda grad att jag inte kunde sitta kvar och se när Jippi gick upp i ringen utan hastade mig neråt åt aussieringens håll. Det var många kvar oh varmt var det ingen större skugga någonstans...pust...pust..
Till slut så blev det vår tur..

Hon hälsade glatt på domaren :) stod stilla när kon kände över henne :)nu kunde inget gå fel :)
En helt ok Kritik:
Mycket god typ och helhetsintryck
Stor feminin tik, Allt för lång i nosen (är hon lite obekväm och fäller öronen ser hon väldigt lång ut)
Skulle vara något mer utfyllt under ögonen. Bra hals något eftergivande rygg (behöver mer självförtroende i hanteringen)Bra vinklar mjuka mellanhänder
Kunde röra sig något effektivare (läs matte visa bättre)
Hon fick en tvåa och jag är så lycklig, nu behöver jag inte ställa henne fler ggr. om jag nu inte skulle vilja. Det kan kanske hända en gång till när hon mognat färdigt i kroppen men det är låååång tid tills dess. :)
Hur det gick för Jippi? Ja hon fick oxå en tvåa, även hon är  lite omogen i kroppen.

Vi fick pusta ett tag sedan var det dags för lydnads tävling.....
Jag fick sista startnr..... Varmt var det och kände mig lite omotiverad och okoncentrerad och jag kunde kunde lika gärna struntat i hela tävlingen.
Men...har man betalt så kör man...
Platsen gick fint  :)förutom ett dk när hon skulle sätta sig. Tandvisningen- prima :) Sen helt ok på inkallning och hopp förutom att hon studsar i mig men nior iaf. resten pratar jag inte högt om. Det känns lite som om det är läge att lägga ner lydnaden nu.En  domare som dömde i mitt tycke väldigt ojämnt, sådana ekipage som inte skulle få några poäng fick högre än moi eller hjälp, det kanske betyder att vi var ännu sämre...hua....

 Helena däremot gick in och vann klassen med Jippi :) 164,5p och delad första plats(med en annan aussie)
Grattis tjejer det gjorde ni kanon!!!!!
Efter denna urladdning så minglade vi runt lite bland alla folk och Helena shoppade loss som vanligt ;)
Sedan var det bara att packa ihop och dra i väg till det som var huvudmålet med resan.....

Halmstad och dubblerad klass1 agilitytävling

Vi kom fram på tidiga eftermiddagen så efter att vi boat in oss så var det dags för en tupplur i em.solen Ja,jag skulle läsa lite men bokstäverna försvann och John Blund la sand i ögonen på mig. Men det var nog tur för annars hade jag nog inte orkat med kvällen. :)
För inte vill man missa JORDGUBBAR och grädde nersköljt av Amaretto?
Vi hade en mysig kväll :)
Det var inte lika mysigt att gå upp på morgonen men när sömnen väl skrämts bort av x-antal kaffe koppar så vart det helt ok.

Dagens tävling inleddes med Hopp1, i vilken Trolla gick in och nolla fick en pinne med sin 7:e plac. Nina och Maxi som gick nybörjaren i höstas gick in och hindernolla - GÖTT MOS! Christina och Freja lyckades oxå i denna klassen när det var small hon tog en 2:a plac. och blev uppflyttad. Tjohoo Grattis!!!!

Sedan AG 1 Tja vad hände här? Jag hade lite för bråttom mot slalomet och knuffade henne av balansen, alltså lite otajmat och ofokuserat. Det blev nog 20 f. tror jag.

Hopp1 B
Kul bana pushar henne lite väl mycket ur en tunnel mot slalomet så hon går in fel. Sedan får jag fel någonstans mer men vet inte var....irriterande!!!
Alltså 10fel.

Ag B  Klarar starten bra - där många haft problem men när hon får kontaktf.fel så slutar jag att handla och hon flyter förbi ett hinder och vi kör på med disk i bagaget. Men hon kom i mål som vinnare.

Marie med Assar var oxå med på tävlingen, attsickens så snabb han blivit nu är det inte långt borta till att pinnarna trillar in...

En sådan superhelg vi haft, tack tjejer :)
Tom. Trolla muttrar lite i bakgrunden :  Vi kan väl göra om det igen?
Vi camphundar...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards